От бреговете на Норвегия до Германия на юг, електрическите фериботи постепенно се превръщат във важна част от пътническия транспорт в тази част на Европа. Благодарение на тези кораби все по-реална става перспективата транспортът на бъдещето да не замърсява околната среда, твърдят създателите им. След като през юли в Норвегия беше пуснат на вода първият в света скоростен ферибот, който при движението си "не отделя вредни емисии от отработени газове", в Германия през втората половина на тази година бяха представени още два нови пътнически кораба с електрически двигатели.
Създателите и собственици на тези високотехнологични кораби твърдят, че те не само, че не отделят вредни емисии в атмосферата, но и допринасят за намаляване на т.нар. "шумово замърсяване". Силният шум влошава условията на живот и може да бъде причина за рязко повишаване на кръвното налягане на страдащите от хипертония, което увеличава риска от влошаване на здравословното им състояние, категорични са медици.
Норвежка "зелена приказка"
През 2015 г. МФ "Ампере" (MV Ampere) става първият напълно електрически ферибот, който започва да превозва пътници и автомобили по крайбрежието на Норвегия. Той прекосява около 34 пъти дневно (17 пъти в двете посоки) най-големия норвежки фиорд Согнефьор, който се намира край югозападния град Берген. Собственик и оператор на МФ "Ампере" е норвежката корабна компания "Норлед" (Norled). Корабът, който е с дължина от близо 77 метра, може да превозва до 360 пасажери и 120 автомобила.
Той достига за 20 минути от пристанище Лавик, което е разположено на единия бряг на Согнефьор, до Опедал на другия бряг на фиорда (около 6 километра). Двигателите на електрическия ферибот се задвижват от 1090-киловатчасови литиевойонни акумулаторни батерии, които се зареждат за около 10 минути по време на престоя на кораба в двете норвежки пристанища, между които пътува. Корабите, които преди са пътували по тази морска линия, са използвали средно около 1 милион литра дизелово гориво на година. Те са отделяли в атмосферата около 570 тона въглероден диоксид и 15 тона азотни окиси годишно, подчертават създателите на МФ "Ампере" - германската корпорация "Сименс" (Siеmens) и норвежката корабостроителница "Фийелстранд" (Fjellstrand). Докато МФ "Ампере" може да се движи с максимална скорост от 10 морски възела (около 18 км/ч), то най-модерното произведение на "Фийелстранд" - МФ "Медстраум" (MS Medstraum), може да развие скорост от 27 морски възела, или около 50 км/ч.
Той е "първият в света скоростен ферибот, който се задвижва изцяло от електрически двигатели", съобщава уебсайтът на норвежката корабостроителница. МФ "Медстраум" се задвижва от 1524-киловатчасови литиевойонни акумулаторни батерии и е по-мощен и по-бърз от МФ "Ампере", но е по-малък - дължината му е едва 30 метра.
Стойността на МФ "Медстраум" се оценява на около 11 милиона щатски долара. Плавателният съд, който е построен по поръчка на компанията "Колумбус" (Kolumbus), е създаден и с финансиране от Европейския съюз. Електрическият ферибот стартира редовни курсове между крайбрежния норвежки град Ставангер и близките пристанища. Заменяйки корабите по този маршрут, задвижвани с изкопаеми горива, той ще предотврати замърсяването на атмосферата с 1500 тона вредни газове годишно. Те се равняват на количеството въглероден диоксид, отделяно при движението на 60 автобуса в продължение на цяла година.
МФ "Медстраум" може да превозва до 147 пасажери и е обслужван от тричленен екипаж. При скорост от 23 морски възела (около 42,6 км/ч) фериботът може да се движи в продължение на един час, без да се зареждат батериите, които задвижват двигателите му. Това е напълно достатъчно предвид средната продължителност на курсовете му, която е 30 минути. Норвегия притежава най-голямата флотилия от фериботи в света. Над 70 от тях се задвижват изцяло от електрически двигатели или от хибридни. Още по-голям е броят на високотехнологичните кораби, които се строят в момента, информира сайтът на германската компания "Сименс енерджи" (Siemens Energy).
И Германия се включва в бизнеса
След като ферибот, частично задвижван от соларна енергия, вече превозва пътници от и към и северното германско пристанище Кил, компанията, която организира круизи по Боденското езеро (известно и като езерото Констанц - бел. ред.), от септември е оператор на първия електрически ферибот в Германия. С него туристите могат да посетят прочутите градини на остров Майнау. Корабът е кръстен на този популярен остров - МФ "Остров Майнау" (MS Insel Mainau).
Подобно на много други икономически дейности и бизнесът с електрически фериботи е засегнат от проблеми с веригите на доставки, настъпили в резултат на руската военна инвазия в Украйна. Първите круизи с МФ "Остров Майнау" са били планирани за средата на юли, но са отложени с два месеца поради войната в Украйна, споделят представители на компанията-оператор на кораба. Фериботът, който може да превозва до 300 пътници, се задвижва от 1000-киловатчасова акумулаторна батерия. Тя се зарежда по време на почивката за обяд на екипажа и през нощта. Корабът струва 3,6 милиона евро. Той се движи със скорост от 8,1 морски възела (15 км/ч), за да пести енергия. Компанията "Корабни превози Бодензее" (Bodensee Schiffsbetriebe) изтъква, че целта й е да проправи пътя на природосъобразното корабоплаване по езерото.
Електрическите фериботи ли са бъдещето на корабоплаването?
Електрическите фериботи допринасят за постигане на амбициозните цели, заложени в "Бялата книга" на Европейската комисия за развитието на транспорта, както и за намаляване на вредните емисии от въглероден диоксид (CO2). Тези кораби не само са средства за транспорт, но и допринасят за повишаване на имиджа като желани туристически дестинации на градовете и селищата, между които пътуват. Фериботите, задвижвани чрез електрически двигатели, са рожба на технология, която е щадяща към околната среда и към здравето на хората, тъй като движението им е почти безшумно.
Все повече европейски страни виждат в тях бъдещето на морския пътнически транспорт. Една от тях е и Дания, където изцяло електрическият ферибот "Елън" (Ellen) извършва редовни курсове между датските острови Алс и Ерьо. Той се движи напълно безшумно и без да отделя вредни газове, твърдят неговите създатели. "Елън" е пуснат на вода през лятото на 2019 г. Този електрически ферибот струва 21,3 милиона евро и неговото изграждане е реализирано благодарение на проект, който е подкрепен от Европейския съюз. Корабът, който е дълъг 59,4 метра, може да превозва до 300 пътници и 30 моторни превозни средства. През юни 2022 г. "Елън" постави рекорд за изцяло електрически ферибот, изминал най-дълго разстояние с едно зареждане на батериите. Това плаване от 50 морски мили (92 километра) е знак, че електрическите фериботи вероятно са бъдещето на корабоплаването, категорични са морски експерти.
Теодора Петрова