Събота, 11 Nov 2023
        
Кораби

Най-големият круизен кораб в света предизвика полемика

  11.08.2023 09:00  
Най-големият круизен кораб в света предизвика полемика

Icon of the Seas - който наскоро завърши първите си морски изпитания в подготовка за първото си плаване през януари 2024 г. - има невероятни данни: дължината на кораба е 365 метра (96 метра повече от "Титаник"), широчината му е 48 метра, има общо 20 палуби и максимален капацитет от почти 10 000 души, включително всички пътници и екипаж.

Но когато през юли в интернет се появи снимка на кърмовата му част, тя поляризира мненията, предизвиквайки страстни реакции от всички страни. Кадърът показва напълно натоварения кораб в ярки цветове, подчертавайки огромния му воден парк, включващ рекордни водни пързалки, и предавайки необикновения размер и плътност на кораба.

Снимка: Royal Caribbean International 

Не всички го възприеха като възхитително видение на пищно забавление и релаксация в морето. Корабът беше наречен "чудовище", "купчина декадентство", а някой находчиво предложи да бъде назован "Икона на болестта". Трети го определиха за "сложно тарикатска и вулгарна" структура и го сравниха с "с плаващ Уолмарт"( най-голямата верига магазини за търговия на дребно) или "едва балансирана купчина от пълни чинии с храна; хаотична, разхвърляна, вероятно несигурна".

Мнозина го съпоставиха и с видения на ада, като един коментатор предложи паралел с Йеронимус Бош, холандски ренесансов художник, известен със сложните си адски пейзажи. Друг даде по-съвременна културна препратка, като каза, че корабът прилича на Candy Crush версия на мрачния подземен свят в "Silo" - телевизионно шоу, в което човечеството оцелява след апокалипсиса, като се оттегля в подземен град, на стотици нива дълбочина. Но какво в това изображение предизвиква толкова силни емоции? CNN представя мнението на специалистите.

Снимка: Royal Caribbean International 

Трик на перспективата?

"Аз също намирам визуализацията за странно необичайна", казва Том Дейвис, професор по психология в Университета на Алабама, пред CNN. "След като се вгледах малко по-внимателно, мисля, че намирам тревожния характер за интересна комбинация от избраната художествена перспектива и препратка към личното пространство/социалната дистанция след пандемията, което е насаждано у всички нас."

Дейвис казва, че фактът, че това е визуализация, а не действителна снимка, играе решаваща роля. "Тя почти създава впечатлението за прекалено висок, сложен кораб, който е в развълнувано море, но това може да е трик на перспективата, тъй като действителният кораб очевидно е три-четири пъти по-дълъг от представата, която получавам..."

Снимка: Royal Caribbean International 

Той добавя, че реакцията може да се дължи на много променливи, включително лични тревоги и фобии, както и на личен опит с курорти и круизи. "За някои кораб с такъв размер и толкова много неща, събрани на него, вероятно представлява много забавление с постоянни дейности и свобода от скуката. За други, които може би никога не са били на круиз, това е твърде много, за да го поемат наведнъж", казва той.

"Изборът ще се сведе до собствения опит и лична настройка - дали страхът от социални ситуации, откритата вода, малките пространства са проблем? Тогава тази картина ще предизвика спомени за всичко - от новинарските истории за вируси до филми като "Челюсти", "Приключението на Посейдон" и "Титаник".

 

 

Според Адам Кокс, психолог и експерт по фобии, често срещаното описание на Icon of the Seas като "пет пъти по-голям" от "Титаник" може да внушава идеята за потенциално по-голяма катастрофа: "Още повече след неотдавнашната трагедия с подводницата "Титан" - казва той. "Това провокира защитно желание да се предотврати подобна трагедия."

Нивата на кораба също така създават усещане за клаустрофобия у някои хора, продължава той, тъй като те ще възприемат кораба като място, където хиляди хора са в капан, а не като място, където се наслаждават на круизна почивка. "За други пък бонбонените цветове карат кораба да изглежда като играчка, създавайки въпроси за безопасността, които не биха възникнали, ако корабът беше в по-неутрални цветове", добавя той.

За пари, за много пари

Джонатан Абрамовиц, психолог от Университета на Северна Каролина в Чапъл Хил, смята, че образът е доста притеснителен и объркващ: "Може би това е идеята за толкова много неща, които се случват наведнъж, и фактът, че всичко това се случва в морето, без да има къде да се избяга, ако има някаква извънредна ситуация."

Но Рос Клайн, социолог от Мемориалния университет на Нюфаундленд и експерт по круизите, казва, че дизайнът на кораба е естествен напредък за Royal Caribbean, базираната в Маями круизна линия, която е собственик на кораба. "Той е малко комичен, нещо с мистичен привкус. Но това е продължение на онова, към което са се насочили през последните 25 години с дизайна на корабите си."

Снимка: Royal Caribbean International 

"Но хората, които не пътуват на круиз, или онези, които може би харесват различен стил на пътуване, като например по-малки кораби, ултралуксозни яхти или дори нещо средно, ще видят кораба просто като чудовище и ще кажат: "Защо изобщо бихте направили това?"

Експертът по круизи Стюарт Хирон е съгласен. "Изображенията на корабите на Royal Caribbean често са предизвиквали силни реакции", казва той пред CNN. "Негативните реакции към Icon of the Seas очевидно са от хора, които не са любители на круизи. Настоящото изображение е доста цветно и изобразява кораб с много възможности. Положителните реакции далеч надхвърлят останалите."

Говорителят на Royal Caribbean не коментира отзивите за това конкретно изображение, но заявява, че откакто Icon of the Seas е разкрит през октомври 2022 г., е имало "невероятна реакция", която е довела до седмицата с най-голям обем резервации в историята на компанията при откриването на продажбите.

Според Рос Клайн някои плавания вече са разпродадени, а цените започват от около 2000 долара на човек за седемдневен круиз - корабът вероятно ще стане печеливш. "Royal Caribbean се отличава с това, че дава на хората нещо, заради което искат да дойдат на борда и да похарчат много пари, след като са там", казва той.

Този кораб ще печели по 10 млн. долара на седмица

Снимка: Royal Caribbean International


  Последни новини
  Анкета