55 години от официалното откриване на Морска гара-Варна се навършиха тази година. Пасажерският терминал на Пристанище Варна е официално открит на 28 юни 1968 г. С построяването на гарата се появяват и първите пасажерски кораби под български флаг, информира БНР-Радио Варна. Един от първите капитани на тези кораби е капитан Янчо Калчев. Той има 39 г. стаж в професията, от тях 12 г. като капитан на пътнически кораби в т.ч. комети и катамарани. В останалите 27 г. е управлявал търговски кораби (насипни и бройни товари, контейнери). Където е имал възможност се е гмуркал в различни морета, защото е и сертифициран леководолаз. Капитан Янчо Калчев е трето поколение морски човек, баща му е бил инженер-корабостроител, а синът му капитан Александър Калчев наследява и дядо си баща си – дипломиран инженер корабостроител и инженер-корабоводител, а днес е начело на вече приватизираното Параходство БМФ.
Капитан Янчо Калчев, снимка: БНР-Радио Варна
„На 15 септември 1968 г. големият пътнически кораб „Варна“ застана на Морска фара-Варна и целият град се извървяваше да го гледа, спомня си капитан Калчев. Действително морската гара отвори вратите за морския туризъм. В годините, в които аз работих там от 1984 г. до 1996 г. морската гара беше по-населена от централния плаж на Варна. Имаше много пътници, дори нощно време спяха върху раниците си да чакат първата комета да тръгнат на юг, допълва той.
Първата комета
Първата комета тръгвала в 7 часа, следващата в 8 часа, в 8.30 часа имало от Варна през Несебър, Бургас, Созопол и тогавашния Мичурин, сега Царево. Тогава България е имала 10 комети и всички са били с голям пътникопоток. Освен това е имало и три задгранични пътнически кораби – по линиите Варна-Истанбул. Цените са били достъпни и затова това е бил най-предпочитаният транспорт. Билетът до Бургас е струвал 5 лв.
Среща с капитана
Всички пътници са борда са се надпреварвали кой ще се добере до капитана на кораба – чиято фигура е била основна и респектираща. Всеки е искал да контактува и да се здрависа с него. Той е бил звездата, разказва бившият вече капитан Янчо Калчев.
Морската гара
Той споделя, че от 2000 г., насам Варна се е радвала на посещението на големи круизни кораби. Не всички са могли да влязат в пристанището, защото Морската гара е сравнително малка, но се усмихва и казва, че размерът й е приличен и за размера на града това предполага нашата акватория. Със съжаление допълва, че не вижда бъдещето на Морсаката гара, при положение, че и държавата няма политика да развива такъв флот и туристическите организации не са обединени около идеята за осигуряване на голям пътникопоток. За капитана Морска гара ще остане такава, каквато е била в спомените, но дали ще се възстанови живота на нея не може да каже. Там са работели цели семейства, съпругата му, а децата му са отраснали на яхт-клуба.
Морска гара-Варна е построена е по проект на арх. Любен Попдонев (проектирал и Централна Автогара - София) и инженерите Светослав Бранеков и Иван Янтантов. Тя е позиционирана в близост до входа на Пристанище Варна, от вътрешната страна на вълнолома, който го защитава от изток. Изграждането на й е свързано с развитието на Варна като туристически център и международен курорт. Строителството на гарата започва през 1966 г. През 1967 г. е построен пирсът. Общата дължина на кейовете, включващи пътническия кей, малкия басейн и първо корабно място, е 520 метра. На тях могат да пристават едновременно два големи пътнически кораба и четири малки, а малкият басейн е предвиден да се използва предимно от крайбрежните пътнически корабчета и от популярните тогава кораби на подводни криле тип „Комета”. През 1968 г. е завършен целият комплекс.