Четвъртък, 23 Nov 2023
        
Кораби Новини

Няма рецесия на хоризонта от палубата на круизен кораб

  24.08.2023 09:45  
Няма рецесия на хоризонта от палубата на круизен кораб

Круизната индустрия процъфтява в нещо, което изглежда - поне на повърхността - като строго порицание на икономическите врачки. В крайна сметка, ако потребителите са готови да се натъпчат в кораб с размерите на малък град, за да пускат по водни пързалки, да залагат и да пият коктейли, колко зле може да бъде икономиката?

За момента, всъщност, наистина не е зле. Круизните компании, които ефективно затвориха основния си бизнес по време на пандемията от Covid-19, се връщат близо до рекордни нива на пътнически трафик, а клиентите харчат бързо в барове, ресторанти и слот машини, след като се качат на борда. Индустриалната група Cruise Lines International Association прогнозира, че обемът на пътниците на круиз ще се повиши с около 6% над нивата на 2019 г.

И в отчетите за печалбите миналия месец Royal Caribbean Cruises Ltd. и Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. зарадваха инвеститорите с по-добри от очакваните тримесечия и розови актуализации за резервации през първите три месеца на годината, период, известен като „сезонът на вълните”, защото бележи ключов прозорец за резервации. Ето как го представи главният изпълнителен директор на Royal Caribbean Джейсън Либърти:

"Знаехме, че търсенето на нашия бизнес е силно, но това, което се случи, беше рекорден разширен сезон на вълните, който се превърна в стабилни резервации и значително по-добри цени."

Хари Сомър, входящ изпълнителен директор на конкурент Norwegian Cruise Line Holdings Ltd., отбеляза, че кризата с регионалните банки в САЩ въобще не е имала ефект:

"Бяхме обнадеждени да видим, че дори с волатилността на финансовия пазар заради банките през март не изпитахме никаква необичайна дейност за резервация или анулиране в която и да е от нашите марки."

Всичко това сигурно звучи окуражаващо, но не трябваше ли икономиката да се насочва към рецесия? Някой ясно е забравил да каже на пасажерите.

Повече от година след като Федералният резерв започна да повишава лихвените проценти, американската икономика се забавя от трескавото си пост-пандемично възстановяване. Ръстът на работните места е охлаждане, излишните спестявания на домакинствата започват да намаляват и проучванията предполагат, че кредитните условия се затяга. Междувременно кризата сред регионалните банки и противопоставянето на тавана на дълга добавиха към списъка на евентуалните катализатори, които теоретично биха могли да навредят на икономическата експанзия. Но истории като тези, които се появяват от круизните кораби, изглежда предполагат, че потребителите, двигателят на растежа на САЩ, не се приготвят за криза.

Поне част от тази сила все още отразява забавеното търсене от пандемичните години. През 2020 г. до 2022 г. световната круиз индустрия беше домакин на около една трета от нормалния брой пътници. Вместо да превозят 29,7 милиона пътници годишно (въз основа на нивата през 2019 г.), те посрещнаха около 5,8 милиона през 2020 г.; 4,8 милиона през 2021 г.; и около 20,4 милиона през 2022 г., според данните на CLIA. В по-голямата си част спадовете отразяват пандемични затваряния (от март 2020 г. до средата на 2021 г.) и след това предпазливото възобновяване на пътуването от края на 2021 г. до средата на 2022 г., като много кораби плаваха с ограничен капацитет през този период.


На ниво фирма получавате подобна картина от „наличните дни на пътнически круиз (APCD)“, мярката за капацитет на индустрията за даден период. По същество това е броят на круизните дни, умножени по броя на наличните каюти по две (ако приемем двама души на стая.) Ето как APCD търсеше Royal Caribbean:

Ако всички, които не са пътували по време на пандемията, се опитали да наваксат, това ще бъде около 58 милиона пътници в океана - достатъчно, за да запълнят корабите за две години. Ясно е, че някои от тях вече са похарчили круизните си пари за нещо друго, но много от тях все още не са.

През юни 2021 г. плавах като журналист на Bloomberg на първия круиз от пристанище на САЩ след спирането на операциите, а съпругата ми и аз продължихме на друг круиз за забавление около година по-късно. Въз основа на моите изтощителни изследвания по опашките пред бюфета и на танцовите партита на открито, мога да свидетелствам за предаността на твърдите клиенти, някои от които имат патологична нужда да продължават на множество пътувания годишно. Те ще бръкнат дълбоко в спестяванията си, за да гарантират, че ще наваксат.

Проблемът със закъснялото търсене също е характеристика на други индустрии. Новите автомобили, разбира се, все още продават и на по -високи цени (отчасти, защото нямаше достатъчно от тях, за да се купят по време на пандемията). Жилищните недвижими имоти продължават да растат, въпреки много по-високи ипотечни проценти (отново, защото пазарът е бил толкова незадоволен). Но круизната индустрия извежда феномена до крайност, тъй като продуктът по същество изчезна от пазара за 15 месеца.

Ясно е, че съществува риск от изваждане на прекомерно голям извод от всичко това. Круизната индустрия няма да диктува посоката на американската икономика; това е просто прозорец, където стоят потребителите. Достатъчно силен икономически шок със сигурност може да изпрати САЩ в рецесия, но историите за забавено търсене в цялата икономика означават, че ще бъде доста по-трудно да се спрат потребителите в САЩ.

Джонатан Левин е колумнист на Bloomberg за пазарите в САЩ и Федералния резерв. Преди това е работил като журналист на Bloomberg в Латинска Америка и САЩ, отразявайки финанси, пазари и сливания и придобивания (M&A). Последно е бил шеф на бюрото на компанията в Маями.



  Последни новини
  Анкета