Четвъртък, 21 Дек 2023
        
Дестинации Новини

Венеция на Изтока

  07.09.2023 14:10  
Венеция на Изтока

Пристанището, което превръща Истанбул във Венеция на Изтока. Модерното пристанище в Истанбул с подземен терминал, ресторант на знаменит готвач и търговски център посреща още един круизен кораб с 5000 пътници, който носи още приходи на турската туристическа индустрия, разказва в свой репортаж AFP, цитиран от expert.bg.

Галатапорт отваря врати през 2021 г. – година по-късно от планираното заради пандемията от Covid 19. „Корабите започнаха да пристигат един след друг, след отварянето на съоръжението. Галатапорт се превърна в лице на туризма", разказва пред AFP Фиген Аян, главен пристанищен офицер. Целта е Истанбул да стане най-добрият град, който приема подобни круизни кораби. Според експерти Галатапорт ще вдъхнови подобни проекти в чужбина, превръщайки историческото пристанище на града в круизно пристанище от световна класа.

Новото луксозно пристанище

Пристанището е дом на търговски център, хотел, културни заведения и ресторант, собственост на турския месар Нусрет Гьокче, по-известен като Salt Bae, звездата в социалните мрежи, която поръсва сол върху пържоли пред известни клиенти. Мнението на всички е, че портът е много повече от круизно пристанище. Стотици кораби са акостирали до момента в Галатапорт. Пристанището си поставя амбициозна цел - 1,5 милиона круизни пътници и 25 милиона посетители годишно. Модерното пристанище е построено от турската Doğuş Group и Bilgili Holding с инвестиция от 1,7 милиарда долара. Наричат го един от най-големите крайбрежни проекти в света. Благодарение на него отново е отворена 1,2-километровата брегова линия, която е била забранена за обществено ползване в продължение на 200 години.

В круизната индустрия пристанищата, които са начални и крайни точки на круизите, се определят като „пристанища на произход“. Пътниците, които започват и завършват пътуването си от главното пристанище, харчат 4 пъти повече от транзитния пътник, пристигащ за ден, и 8 пъти повече от турист, идващ в града от други маршрути, в допълнение към разходите за настаняване и полет. „Ако редовен турист харчи 62 долара на ден, пътник от круиза харчи 400 долара. Той харчи до 8 пъти повече за един ден“, посочва Аян.

Екологични тревоги

Но не всички приемат новото пристанище толкова позитивно. Според някои то представлява риск за околната среда. Круизите застрашават морския живот, изхвърляйки големи количества отпадъчни води и други отпадъци, твърди Мухарем Балджи, доцент по биология в Истанбулския университет. „Екологичната цена на круизите е 7 пъти по-висока от финансовата възвръщаемост, която те осигуряват“, изтъква Балджи пред AFP.

Големите кораби бяха забранени от Венеция след години на предупреждения, че гигантските плаващи хотели рискуват да причинят непоправими щети на островния град. Мениджърът на MSC Cruises за Турция Бурак Чалъшкан е сигурен, че няма подобна заплаха за Истанбул. „Не смятаме, че Истанбул ще се сблъска с подобна ситуация. Ние нямаме градска структура като Венеция“, казва той пред AFP, цитиран от expert.bg. Ръководителят отбелязва, че при производството на новите кораби са взети предвид екологичните проблеми. „Изгорелите газове от корабите се филтрират. Боите, използвани по корабите, са напълно променени. Използват се бои, които няма да навредят на морето“, обяснява Чалъшкан. „Дори полагаме усилия да намалим звука на корабните двигатели, така че докато нашите кораби плават в открито море, те да не причиняват никакви смущения на живите същества, добавя той.



  Последни новини
  Анкета