Kакво е да управляваш кораб с размерите на огромна жилищна сграда, тежащ над 40 хил. тона, който вози на борда си около 1000 души - пътници и екипаж? Всеки се възхищава на тези огромни плавателни съдове, които правят престоя в морето или океана неразличимо от на земята.
Но това не е единственото удобство - туристите могат да се насладят по време на пътуването си на различни ресторанти и барове, басейни, увеселителни площадки и най-различни глезотии. Въобще днешните круизни кораби са едни малки плаващи градове.
Гигантските круизни кораби са чудо на съвременната епоха, но когато става въпрос за управлението на тези водни титани през бурни морета, тесни водни пътища, влизане и излизане от големи и малки пристанища, като същевременно се осигурява безопасността на всички на борда, отговорността е на един човек - капитана. Това е работа, различна от всяка друга.
Лидерските умения са задължителни, както и способността да се справяте с различни критични ситуации. Освен това трябва да познавате морските пътища повече от добре, сложният свят на течения, приливите и отливите и ветровете. Познанията по морско инженерство пък са плюс. Както и способността да управлявате логистичните изисквания на "малък плаващ град".
И така, как се става капитан на круизен кораб? За Чавдар Георгиев това е дълъг път, постлан с много предизвикателства, редица преминати обучения и трупане на близо 20 години опит, пише karieri.bg.
През 2017 г. 44-годишният варненец е повишен от длъжност "офицер" в "капитан" като част от SilverSea, която днес е собственост на холдинга Royal Caribbean Group. Така Георгиев поема управлението над ултралуксозни круизни кораби, които превозват туристи на хиляди километри.
Пътят от училище до капитанския мостик
През 1997 г. Чавдар завършва гимназия с преподаване на чужди езици "А.С. Пушкин", а след това се насочва към Техническия университет - Варна, със специалност "Корабоплаване".
"Колкото и да се опитвах да избягвам морето, още през 1997 година, едва ли не на шега, записах морска специалност. След като инвестирах голяма част от времето и усилията си и завърших първи във випуска си, реших, че е добра идея да упражнявам професията си поне за няколко години. Докато не намеря нещо по-подходящо за мен! И така вече 20 години", обяснява още Чавдар Георгиев.
Категоричен е, че да стигнеш до длъжността "капитан" не ти е нужно само добро образование. Трябва да преминеш през определена йерархична стълбица.
През 2003 г. започва работа на товарни кораби - контейнеровози, първоначално като кадет, достигайки ранга на втори помощник-капитан през 2005 г. Спомня си, че работата не е била лесна, но определено пътят си е заслужавал. След две години на опит и знания става част от световния лидер и пионер в луксозните круизи SilverSea като офицер. Нужни са му още 10 години, за да се докаже и да бъде повишен като капитан.
"Опитът може да се придобие само на едно място - след дългогодишна служба на море", подчертава той.
Окуражава всеки, тръгнал по този път, че знанието и теоретичната подготовка са приоритет в професията, защото в една или друга ситуация са нужни и се изплащат. Освен това в различните държави изискват различен ценз за своите морски специалисти.
България е една от малкото страни по света, в които за получаване на сертификат за офицер/вахтен помощник-капитан все още е необходимо висше образование. Това до известна степен поставя родните специалисти в по-неизгодна позиция, защото докато офицери от други държави вече са напреднали в кариерата, българските кадри на същата възраст едва започват своя професионален път.
Не е само управлението на кораба
"Капитанът е втори след Бога" - казва моряшката поговорка.
Георгиев я потвърждава с отговора на въпроса какви са задачите му по време на плаване.
"Капитанът на всеки плавателен съд - не само пасажерски, носи изцяло отговорността - юридически и морално, за всичко, което се случва на борда. Най-важното задължение е да осигури непрекъсната безопасност за екипажа, пасажерите и товара".
Разбира се, това става отчасти чрез личен контрол и от друга страна - чрез срещи с офицери и мениджъри, които рапортуват периодично за работата на техните отдели.
"Друга важна част от работата ми е лично да въведа и впоследствие да изведа кораба от всички пристанища, които посещаваме почти ежедневно. В тази си роля съм подкрепен от екип специалисти - други офицери на кораба и обикновено местен пилот от пристанището, в което пристигаме, но основната отговорност пада върху плещите на капитана. Той самостоятелно управлява кораба до самото заставане на кея или до напускането на пристанището", разказва Чавдар.
Всяка една по-отговорна длъжност има и своите приятни задачи, а тези на капитана на круизен кораб включват общуване с гостите, участие на специални вечери, посещение на събития като коктейли, представления и други.
Предизвикателствата в морето
Метеорологичното време е може би най-големият приятел, но понякога и най-големият враг на корабите. Капитанът е сигурен в едно:
"Няма по-добро място от кораба, където да научиш урока, че човекът не представлява нищо пред природата".
Вярва дълбоко в това и затова прекарва часове всеки ден, разчитайки метеорологични прогнози, за да избере най-подходящия маршрут с най-малко неудобство за пасажерите. В доста случаи избягва бури, които биха довели до тежки повреди и ранени хора.
"Предизвикателство е управлението на предприятие - плаващ хотел, с повече от 400 служители, всички от най-различни краища на света. В същото време трябва да бъда тяхна опора, съветник, понякога защитник", казва още 44-годишният капитан.
Удовлетворението обаче поставя над всичко останало, а на върха - опознаването на света, откриването на нови хоризонти и попиване на най-различни култури. Споделя, че морето и планината за него са две много вдъхновяващи и специални места и хората, белязани от тях, винаги могат да бъдат отличени от другите.
Разбира се, едно от предимствата на професията е в същото време и най-големият ѝ недостатък - времето далеч от дома. Средно в годината прекарва по 6 месеца на кораба и 6 месеца - вкъщи.
Перспективите пред българските моряци
Чавдар Георгиев е сигурен, че в момента възможностите за българските морски специалисти са доста по-големи, отколкото когато той е стартирал, дори на товарни кораби.
"Намиране на работа на пасажерски кораби по мое време бе почти невъзможно. В днешните времена обаче не съществуват пречки", сигурен е той.
Контактът с компаниите, които набират служители за кораби, е неимоверно лесен. Българските специалисти вече са добре познати, създали са реноме на знаещи и можещи, няма я предубедеността, с която кадрите са се сблъсквали преди. Така че кариерните възможности са неограничени.
За да си капитан на кораб обаче трябва да имаш не само добро образование, но и редица качества. Според Георгиев едно има наистина огромно значение - здравият дух, който се изразява в спокойствие, увереност, устойчива психика и сила да устояваш на тежки ситуации.
"Това е професия, при която трябва да си готов във всеки един момент да реагираш на пожарни опасности", вмъквайки, че всички са сертифицирани пожарникари, а освен това всеки един с офицерски пост е минал курс за парамедик.
Именно от тези специализации може да разберем, че професията не е просто управление на плавателен съд, а нещо много повече.
Търсени умения за капитан на круизен кораб
Добро образование и допълнителна подготовка (курсове за квалификация)
Стаж на подходящ тип кораби
Психическа устойчивост
Амбиция за растеж в кариерата
Умения за работа в екип
Умения за работа в среда с различни националности и етноси - тактичност, дипломатичност, адаптация и компромиси
Компютърна грамотност
Специфично за пасажерските кораби - изисква се кандидатът да демонстрира желание за социални контакти с гостите на кораба, да е домакин на официални вечери и др.
Очаквано възнаграждение
В световен мащаб варира в диапазона от 50 до 100 хил. долара годишно - в зависимост от опита, както и от управлявания кораб.