Круизните компании търсят нови места за плавания, каквито предлага Черно море и затова в Бургас дойдоха американските концерни Princess Cruise, Holland American Line, Carnival Cruises, Royal Caribbean и др. Sea Dream нямат търпение да се върнат в България. Това казва в интервю пред TravelNews и CruiseNews Фиген Аян, президент на Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища MEDCRUISE и изпълнителен директор на „Галата порт“ в Истанбул. Организацията проведе за първи път своята Генерална асамблея в България, която се състояза 63-ти път при домакинството на Пристанище Бургас.
Какъв е потенциалът на българските черноморски пристанища за круизните линии?
- Черно море е важна част от асоциацията MEDCRUISE. Събития като Главната асамблея, която се проведе в Бургас, е голяма надежда за завръщането на круизните кораби в Черно море. Имаме невероятен брой от круизните компании, които дойдоха дори от САЩ, като Princess Cruise, Holland American Line, Carnival, Royal Caribbean и др. След тази Генерална асамблея домакинстващото пристанище получава допълнителен трафик. В Испания след събитието пристанищата получиха 10 пъти повече работа.
След като войната в Украйна приключи, ще бъдат ли Черно море и по-специално Бургас и Варна нови дестинации за круизите?
- Да, Бургас, Варна и цялото Черноморие. Пристанището в Истанбул се разви много. Преди приватизацията само 10% от линиите минаваха от там. Сега вече 40% от трафика минава, което значи, че идват повече кораби и остават за по-дълго. В региона на Истанбул круизните компании имат нужда от нови места. Бургас, Варна и Несебър предлагат прекрасни възможности. По-малките компании като Sea Dream нямат търпение да се върнат в България.
Какво мислите за нови круизни маршрути, като например България, Гърция и Турция?
- Такива имаше преди. За една седмица круизът може да мине през тези три дестинации. Това, че ние дойдохме в Бургас значи, че въпреки войната, този регион е спокоен и безопасен, и ние се наслаждаваме на вашата храна и култура.
Много българи пътуват до Турция. Това е една от най-обичаните дестинации и имате добра реклама. Какво смятате, че трябва да направи България, за да бъде по-позната дестинация и в круизния бизнес?
- Можем да намерим мост с Министерството на туризма и да си партнираме. Ако има такава възможност, много ще се радвам да я обсъдим с някой от министерството.
Каква е ситуацията с круизите тази година в Средиземно море?
- Круизите по Средиземно море напълно се възстановиха след пандемията. Имаме по-добри показатели дори от 2019 г., която беше най-добрата и рекордна в пътуванията. Повечето пристанища сега имат едноцифрено или двуцифрено увеличение на пътниците. Индустрията процъфтява в Средиземно море и съм сигурна, че това ще повлияе положително на Бургас, Варна и други черноморски пристанища в бъдеще.
Какъв е ефектът от войната в Израел?
- В близък контакт сме с приятелите ни от пристанище Хайфа. Това е трагедия и изпращам своите съболезнования на Израел и Палестина. Круизите до там спряха и се променят и пренасочват към Турция, Гърция и Кипър. Трафикът се поема от Лимасол, Мармарис, Кушадасъ, Истанбул, Крит и други градове. Затова в момента работим с екипа на „Галатапорт“ в Истанбул, за да могат да посрещнат всички кораби. Посветихме минута мълчание по време на 63-та Генерална асамблея в Бургас за всички трагедии по света.
Интервюто взе Мирослав Иванов