Градът отдавна обмисля да ограничи круизите. Споразумение между пристанището на Барселона и градския съвет през 2018 г. имаше за цел да се бори с отрицателното въздействие на круизната индустрия върху местните жители.
Барселона затвори центъра на града за круизни кораби. Гигантските кораби вече нямат право да акостират в северните докове на града Muelle Barcelona Norte или в Световния търговски център, пише Euronews.
Вместо това те ще бъдат принудени да спрат на кея Moll d"Adossat южно от каталунската столица - на 30 минути път с автобус от центъра на града. В борбата със свръхтуризма се въвежда и правило за позволени седем кораба на ден вместо досегашните десет.
Барселона е най-натовареното круизно пристанище в Европа, посрещащо повече от 2.7 милиона пътници годишно. Също така беше определено за най-лошото круизно пристанище по отношение на замърсяването на въздуха в Европа, според проучване, проведено от групата на неправителствените организации Transport & Environment миналата година.
Градът отдавна обмисля да ограничи круизите. Споразумение между пристанището на Барселона и градския съвет през 2018 г. имаше за цел да се бори с отрицателното въздействие на круизната индустрия върху местните жители.
През 2022 г. тогавашният кмет Ада Колау изрази подкрепа за дневно ограничение на корабите, като отбеляза, че 40% от круизите спират в града само за четири часа.
Те не дават икономическа възвръщаемост на града и хиляди хора слизат, създават големи проблеми с мобилността и след това напускат. Това е индустрия, която трябва да ограничим", каза тя пред британския вестник The Times.
Освен че намаляват въздействието на прекомерния туризъм върху местните жители, се надяваме, че новите правила ще намалят и емисиите на изгорели газове в центъра на града.
Нови обществени пространства
Около 340 круиза и ферибота годишно ще бъдат отклонени от кея на Барселона Норд, разположен в Световния търговски център, който посрещна последния си кораб на 2 октомври.
Това ще освободи 630 метра кейова линия, която ще бъде развита в 13 600 квадратни метра "нови обществени пространства", според пристанището на Барселона.
Жителите могат да очакват достъп до пространството от следващата есен, след 37-ото състезание по ветроходство за Купата на Америка.
Пристанището на Барселона също инвестира 80 милиона евро в електрифицирането на кея Adossat, което ще означава, че корабите вече няма да произвеждат емисии, докато са закотвени в пристанището.
Барселона не е единственият град, който ограничава круизите. Туристически дестинации като Амстердам, Санторини и Добровник налагат ограничения за големите кораби заради свръхтуризъм, който не носи ползи на икономиката.