Сряда, 14 Фев 2024
        
Дестинации Новини

Пристанището за 500 милиона долара, което се превърна в атракция

  08.11.2023 12:17  
Пристанището за 500 милиона долара, което се превърна в атракция

Круизните пристанища не са известни като желано за посещение място. Все пак те са просто спирка по маршрутра на пътуване с луксозен кораб, което трябва да се превърне в незабравимо преживяване. В този смисъл превозното средство е много по-важно от мястото, на което спира.

Но Катар има по-различна идея за това какво може да представлява едно круизно пристанище. През ноември миналата година в Доха официално бе пуснат в експлоатация терминалът за круизи Doha Cruise Terminal. Първият посрещнат кораб бе MSC Europa с капацитет от 6774 пътници.

Оказа се обаче, че новоизграденият терминал, в чието строителство са изсипани около 500 млн. долара, се превърна в атракция сам по себе си. Т.е. морската гара в Доха съвсем не е неприветливо място, от което пътникът иска да се махне възможно най-бързо, тъкмо обратното, пише CNN.

Причините са много, но да започнем от впечатляващата архитектура, от локацията и гледката.  

Пристанището се намира на малко повече от 3 километра от залива на Доха. Вижда се от дългата крайбрежна алея и изглежда като прекрасно продължение на пейзажа. 
Относително близкото разстояние до града се харесва на всички. И от местните, които нямат непосредствена морска гледка, и от пристигащите туристи, които пък биват посрещани от панорамата на града. Преди новият терминал да заработи круизните кораби спираха на пристанище Хамад, което обаче е на над 40 километра от Доха. Освен, че е по-далеч, то няма и капацитет да приема големи кораби.

Сега новият терминал на практика е свързан с дългата близо 10 километра крайбрежна алея на Доха. Фасадата на двуетажната сграда се състои от 1154 арки.

Този способ е препратка към традиционната за региона архитектура.

Пристанището е издигнато с идеята да е функционално, но и привлекателно. От една страна там могат да акостират два круиза с по шест хиляди места. От друга, вътрешността на сградата е оформена така, че да накара човек да иска остане.

Там има огромен аквариум, през чиято конструкция минават ексалатори. Всъщност аквариумът е връзката между двата отделни терминала и е мястото, през което пътниците минават. Хора, минали през него, казват, че са били като хипнотизирани от гледката. Освен това сградата разполага с оборудвани с модерна техника зали, галерия и други помещения.
 

Зад проекта стои световноизвестното архитектурно студио Hassel, основано в Австралия през 1938 г. 
„Това е проект, който трябва да отговаря на множество изисквания. Но той трябва да има и представителна част, все пак е първото, което хората виждат, идвайки“, казва ръководителят на проекта Ашли Мъндей от Hassel.

Тя твърди, че целта е била новата сграда да се превърне в обичано място, а не да е „архитектурно изявление за еднократна употреба“.

За организацията в пристанището също могат да се кажат добри думи. Всички документи се обработват преди туристите да пристигнат, така че чакането е сведено до минимум. Редакторът на специализираното издание Cruise Critics Арън Сондърс отбелязва единственият минус: „Влязох и излязох толкова бързо, че почти нямах време да забележа колко е хубаво съоръжението“.

Новият круизен терминал на Доха не е изолирано място. Близо до него се намира квартала Мина, който предлага кафенета, ресторанти и бутици. Сградите са в пастелни цветове и ако човек тръгне в тази посока, ще стигне до центъра на града. Тоест пристанището е свързано с най-желаната част за обиколка, макар и формално отделено от метрополията.

Наблизо има и яхтено пристанище, където също има какво да се види. На 20 минути пеша започва крайбрежната алея, която отвежда до най-популярните забележителности на Доха. 
Строителството на терминала е част от стратегията на Катар за привличане на повече туристи. Целта на всичко това е доста по-голяма. Както повечето богати трани в региона, и там също обмислят преориентиране на икономиката от огромна зависимост към природните залежи към други отрасли. В името на това бъдеще се харчат огромни средства за различни проекти.

Круизният терминал изглежда, че е сред успешните. За разлика от много други такива места, съоръжението е приветливо и интересно само по себе си. Или както казва Мъндей: „Това е чудесно място за посещение, дори да нямаш намерение да пътуваш с круизен кораб“.  



  Последни новини
  Анкета