Варненската компания, която създаде първия български електрически катамаран „Галера 07“ пусна на вода луксозната лодка, свързваща Силистра с румънския град Кълъраш. Речният туризъм в България е изключително слабо развит въпреки големия потенциал, особено по поречието на Дунав. Инвестиционен интерес почти липсва, затова е изключително интересно, когато се появи такъв. Една варненска компания се опитва да даде тласък на развитието на този вид туризъм. Изработката на луксозния плавателен съд е по европейски проект – „Подобряване безопасността на корабоплаването по река Дунав в трансграничния регион Кълъраш – Силистра“. Целта на проекта е да подобри плавателния път и инфраструктурата от двете страни на река Дунав. Предвижда се да бъдат изградени и две речни гари – по една за всяка страна на реката.
Изразходваните средства за построяването на катамарана са 745 хил. евро.
Катамаранът е напълно завършен и вече правим изпитания на вода. Това е туристически кораб, който е с капацитет 28 пътници и двама души екипаж”, разказа пред Economic.bg Светослав Стоянов, управител на компанията. Маршрутът, по който ще се движи плавателното средство, е директно от Силистра до Кълъраш, като от румънска страна също ще има туристически кораб – амфибия. Българският катамаран е с дължина 14 метра и широчина 6 метра. Оборудван е с два електрически двигателя и развива скорост до 13 км/ч.
Снимка: Петър Петров/ Sky Pictures Bulgaria
История на компанията
Това не е първият проект на варненската компания за туристически катамаран. През 2021 г. „Галера 07“ произведе за община Бургас, отново по европейски проект, туристически катамаран, който служи за разходки до някои от морските забележителности около пристанище „Бургас“. Катамаранът, който изработихме за Бургас има соларни панели, но не е напълно електрически. Освен това е два пъти по-голям – за около 100 пътника е“, уточнява Стоянов.
Транспортиране на електрическия катамаран
Управителят на компанията разказва, че към момента екипът на фирмата се е насочил изцяло към електрическото производство, но не смята, че в близко бъдеще корабите ще успеят да станат напълно електрически.
Все още има какво да се желае по работата на батериите, затова не смятам, че поне в близко бъдеще електрическите кораби ще успеят да заменят напълно конвенционалните“, казва Стоянов. По думите му потенциал за развитието на речния туризъм в България, и по-специално по поречието на река Дунав, има, но все още няма желание от страна на инвеститорите да направят първата крачка.