Круизните кораби в Европа са изпомпвали повече токсичен серен газ миналата година, отколкото един милиард коли, разкрива нов доклад, цитиран от Euronews Green, цитиран от esgnews. Круизната индустрия многократно е обещавала да смекчи въздействието си върху климата. Но замърсяването от тези мега плавателни съдове се влошава, показват изследванията на Transport and Environment. 218-те круизни кораба в Европа са отделили 509 тона серни оксиди през 2022 г. – увеличение спрямо 465 тона през 2019 г. Тази сума надхвърля количеството, произведено от милиард коли, или 4,4 пъти повече от всички коли на континента.
Защо серните оксиди са опасни?
Серните оксиди могат да увредят екосистемите и човешкото здраве, като предизвикат киселинни дъждове и влошат респираторни заболявания като астма и емфизем. Краткият спад в броя на круизите от епохата на пандемията „наистина приключи. Круизите се завръщат и туристически горещи точки като Барселона и Атина отново се задушават от токсичното замърсяване на въздуха от круизните кораби“, казва Констанс Дайкстра, съавтор на изследването. Масивните кораби изхвърлят и други токсични частици. От 2019 г. емисиите на азотни оксиди и прахови частици PM2,5 са се увеличили съответно с 18 процента и 25 процента в Европа. Тези замърсители са свързани с респираторни заболявания и рак на белия дроб.
Кои са най-замърсените пристанищни градове в Европа?
По отношение на замърсяването на въздуха от круизи, Барселона беше най-замърсеното пристанище в Европа миналата година. Градът регистрира 805 посещения на круизни кораби в пристанището, като повече от два милиона пътници са слезли в града. Корабите са причинили три пъти повече замърсяване на въздуха от всички пътнически автомобили в града.
На второ място е Чивитавекия, крайбрежно пристанище северозападно от Рим, следвано от атинското пристанище Пирея, испанската Палма Майорка и Лисабон в Португалия. Но не само средиземноморските градове поеха тежестта на замърсяването от круизните кораби. Хамбург се издигна от 17-то най-замърсено място през 2019 г. на шесто през 2022 г. Пристанището на Саутхемптън в Обединеното кралство се изкачиха до седмо място.
Венеция беше най-замърсеното пристанище за круизи в Европа през 2019 г. и „детето“ на масовия круизен туризъм, но замърсяването намаля рязко, откакто големите круизни кораби бяха забранени през 2021 г. Нивата на серен оксид са спаднали с 80 процента – и градът е паднал до 41-во място в класацията за замърсяване.
Как можем да намалим замърсяването на въздуха в европейските градове?
Правителствата трябва да се заемат сериозно с намаляването на замърсяването на въздуха. Те посъветваха градовете да наложат ограничения за по-големите кораби и да ограничат корабите да пускат двигателите си на пристанището.
Венеция показа, че справянето със замърсяването от круизните кораби е възможно, но забраните не са единственият начин. Пристанищата могат значително да намалят нивата на замърсяване, като принудят корабите да се включват в електричество на пристанището, вместо да работят двигателите, и като подкрепят приемането на горива с нулеви емисии“, казва Дейкстра.
Докладът призовава компаниите да прекратят инвестициите в плавателни съдове, задвижвани с втечнен природен газ, като вместо това дават приоритет на технологии с нулеви емисии като водородни горивни клетки, батерии и вятърна енергия.