Понеделник, 20 Май 2024
        
Кораби Новини

Част от купените през пандемията яхти отново излизат на пазара

   
Част от купените през пандемията яхти отново излизат на пазара

Някои собственици на яхти от времето на пандемията се отправят към сушата. COVID-19 предизвика “огромен скок” в продажбите на яхти, казва пред CNBC Ричард Алън, главен оперативен директор на базираната в Хонконг компания за яхти Simpson Marine.

“В последните няколко месеца, в разговори с други хора от индустрията, отчитаме засилване на посредническата дейност по продажбата на лодки,” допълва той. Това се очакваше, казва Паоло Касани, главен изпълнителен директор на базираната в Монако компания за яхти Camper & Nicholsons.

“През 2021 г. индустрията продаде два пъти повече яхти по света, в сравнение с 2019 г. Когато това се случи, те започват да излизат на пазара няколко години по-късно.”

Цените на пазара на употребявани яхти

Ентусиазмът към пътуването с яхти остава голям, въпреки че продажбите падат от 2021 г., казва Касани. “Индустрията се връща към 2019 г. и трябва да направим разлика между употребявани и нови яхти, защото търсенето на нови яхти все още е доста голямо.”

На фона на повечето употребявани яхти, които излизат на пазара, цените се понижават, макар и леко, в сравнение с върховете от пандемията, допълва той.

“Цените все още са доста високи. Все още има разминаване между търсенето и предлагането, но смятаме, че през 2024 г. те ще се понижат още.”

Ръстът в продажбите на яхти в Азия е по-слаб от очаквания

Някои купувачи на яхти в Азия обаче не продават, казва Алън, а дори разменят за по-големи плавателни съдове. “На някои от тях животът на яхта им харесва и вече преминават към по-големи лодки,” допълва той.

Азия - континент с увеличаващо се богатство и множество островни държави, в много от които времето е топло целогодишно, отдавна е считан за следващата граница за глобалния ръст на търговията с яхти.

Касани и Алън споделят мнението, че пазарът на яхти на континента расте. Според Касани обаче, темповете на растеж са “по-малки от очакваните” по много причини, в това число култура, начин на живот и липса на инфраструктура.

“Все още вярваме обаче, че Азия разполага с много голям потенциал,” казва той. Разнородните и обременяващи „правила и разпоредби“ в региона обаче затрудняват процеса, смята Алън.

“За яхтите трябва да бъде по-лесно да се придвижват в региона,” казва той. “В една държава може да е позволено да управлявате яхта с определени размери, а в друга – не. Говорим за подобен род бюрократични спънки.”Сложните изисквания за визи за чуждестранните екипажи на яхти също са проблем, както и високите данъци върху вноса, които може да достигат 40% на някои пазари, посочва той.

Отвъд купуването и наемането

По оценки на Simpson Marine стойността на глобалния пазар на развлечения в морето ще възлиза на 46.5 млрд. долара през 2027 г., което ще достигне и до местните икономики под формата на създаване на работни места и приходи от туризъм.

“В яхтената индустрия работят хиляди хора, които строят лодки, поддържат лодки и обслужват компоненти. Това е една страхотна индустрия, която държавите могат да приветстват.” По-нови форми на собственост правят яхтинга по-евтин, което отваря индустрията за повече хора. Един модел, който е особено популярен в Австралия, е частичната собственост, като при него собствениците купуват част от яхта, казва той. Други избягват собствеността като цяло, избирайки гъвкави абонаментни модели, които вече са нормата за много форми на развлечение от музиката до телевизията.

“Отчитаме огромен ръст при яхтените клубове,” според Алън. “Това е нещо като да се присъедините към фитнес или голф клуб. Плащате месечно членство и можете да ползвате яхта определен брой дни от седмицата. Това е популярна опция за хората, които не искат да се занимават с всички усложнения от притежанието на яхта.”