Големите круизни оператори насочват своите кораби и милиони долари инвестиции в собствени частни дестинации, пълни с екскурзии, плажове, барове и ресторанти, предаде Ройтерс.
Феноменът изглежда е започнал с Royal Caribbean Group, който през 2019 г. отвори „Перфектен ден в CocoCay“, подобна на увеселителен парк частна дестинация на Бахамските острови, която привлече вниманието на Уолстрийт.
Като оперират свои собствени частни дестинации на малки карибски острови, Royal Caribbean и други круизни оператори успяха да увеличат приходите си по-бързо.
„Когато имат собствено пристанище и не се налага да плащат пътнически такси и държавни данъци, те са в състояние да уловят повече от тези общи приходи“, каза Боб Левинщайн, главен изпълнителен директор на пазара за круизи Cruise Compete.
Например Royal Caribbean похарчи 250 милиона долара за обновяване на CocoCay. От откриването си през 2019 г. разходите на компанията, включително комисионни, са се увеличили с 34%, докато приходите от билети са се увеличили с 43%.
Сега конкурентите Carnival Corp и Norwegian Cruise Line Holdings се борят да пресъздадат този успех.
„Royal получава едни от най-добрите печалби в момента и голямото предимство, което имат, е CocoCay, а всички останали се опитват да наваксат изоставането“, каза Кенет Кухрт, изпълнителен вицепрезидент на Ariel Investments.
Круизните компании публикуваха банери за приходите, тъй като достъпната цена на круизите привлича потребителите, които искат да пътуват в ерата след COVID-пандемията. Акциите на Royal Caribbean са се повишили с 69% досега тази година, докато колегите Carnival и Norwegian са се повишили съответно с 27% и 30%.
"Перфектният ден в CocoCay промени играта както за нашите гости, така и за нашия бизнес“, каза в изявление изпълнителният директор на Royal Caribbean Джейсън Либърти.
Круизните компании превозват рекорден брой пътници в региона по три- и четиридневни маршрути със спирки на частни дестинации, според експерти от индустрията.
Междувременно нарастващите директни резервации позволяват на Royal Caribbean да спести от комисионни, които са около 10% до 20% от цената на билета, каза Патрик Шоулс, анализатор на Truist Equity.
„Туристическите агенти започват да се отрязват от микса“, каза Скоулс. „Круизните компании са изключително неохотни да признаят това, защото все още са много зависими от туристическите агенти и не искат да подчертават, че виждат повече директни резервации.“
Още имоти напът
В момента има 12 частни дестинации в Карибите, включително две, които ще отворят врати през 2024 г. и 2025 г., като предстоят още. Carnival планира да инвестира 600 милиона долара, за да развие частната си дестинация в Гранд Бахама Celebration Key.
„Възвръщаемостта трябва да е доста добра, ако Carnival е готов да вложи половин милиард долара в развитието на техния частен остров, вместо да се опитва да изчисти баланса или да построи друг кораб“, каза Кухрт.
Финансовият директор на Carnival Дейвид Бърнщайн каза пред Ройтерс, че процентът на възвръщаемост на инвестицията за Celebration Key е подобен на този на новите му корабис период на изплащане от три до четири години.
Royal Caribbean има още три частни дестинации, които ще бъдат отворени между 2025 и 2027 г. Компанията ще похарчи 650 милиона долара за развитие на частна дестинация в Махахуал, Мексико, и 165 милиона долара за друга дестинация на Бахамските острови. Компанията не е разкрила инвестицията си в третата дестинация в Козумел, Мексико.
Norwegian обяви плановете си през април да инвестира 150 милиона долара в изграждането на нов кей на частния остров на компанията Great Stirrup Cay на Бахамските острови.
Ефектът на частния остров
Въз основа на маршрути, публикувани към юли 2024 г., пътническият капацитет за частни острови се е увеличил с 41% през годината до около 10 милиона пътници, според Кристиан Савели от Tourism Economics. Нечастните островни карибски дестинации се увеличиха с 18% до около 57 милиона пътници. Посещенията на някои обществени дестинации в Карибите обаче намаляват в сравнение с преди пандемията, въпреки че се очаква регионът да види рекордните 14,5 милиона посетители през 2024 г., според Международната асоциация на круизните линии.
Каймановите острови отбелязаха 36% спад на круизните посещения от първата половина на 2024 г. в сравнение с 2019 г., според Карибската туристическа организация. Някои други дестинации, включително Сейнт Китс и Невис, Белиз и Сейнт Мартен, отбелязаха спад с над 20%.
„Не мисля, че могат да осигурят същото автентично изживяване, което гостите все още търсят“, каза Наташа Чалуел, маркетинг директор на пристанищната администрация на Британските Вирджински острови. „Но това също ни кара да предоставяме нашите уникални предложения.“
Посещенията на Бахамите, където всички големи круизни оператори имат или развиват частни дестинации, са се увеличили с 66,5% през първата половина на 2024 г. в сравнение със същия период на 2019 г.
„Потребителят се е променил“, каза Джейсън Либърти пред Reuters. „Те искат да се потопят в изживяването и колкото и да можем да кажем на местните доставчици да направят това, те също трябва да подобрят играта си, защото това е, което клиентите очакват.“