Изследователи от университета Шарджа са направили начин да се заменят дизеловите двигатели, които задвижват фериботите с пневматични витла. Методът включва употреба на сгъстен въздух, съхраняван в резервоари под високо налягане и пуснат във въздушен двигател, пише TechXplore, цитиран от btv. Според учените двата въздушни двигателя, които заменят дизеловите двигатели, осигуряват достатъчно мощност на ферибота да мине по предварително определен маршрут в морската транспортна система на Финландия. Проучването е публикувано в научното списание Energy Conversion and Management.
„Изследването беше проведено, за да се оценят техническите и икономическите възможности при смяната на конвенционалния дизелов двигател с пневматичен. Доказано е, че пневматичното задвижване е обещаващо като устойчива и енергийно ефективна алтернатива на конвенционалните морски двигатели, особено за фериботи изминаващи къси разстояния“, пишат учените.
Понастоящем дизеловите двигатели са най-надеждните двигатели, но изискват големи количества гориво, за да бъдат задвижвани. Освен това те могат да бъдат доста шумни и още по-лошо, те представляват основен източник на замърсяване.
„Използването на този метод е привлекателно от икономическа, практическа и екологична гледна точка и може лесно да се адаптира към повечето фериботи“, каза професор Абдул Хай Алами, водещ автор.
Кай Янсон, съавтор на изследването и финландски производител на фериботи от финландската компания K. J. Marineconsulting Ab, ръководи прехода от дизеловите двигатели към такива с въздушно задвижване, както и пътуването на модифицирания ферибот по определения маршрут. „Пневматичното задвижване е бъдещето на плаването по фиксирани морски маршрути. Предсказуемостта на скоростта, полезния товар и местоназначението на фериботите позволява замяната на конвенционалните дизелови двигатели, които са надеждни, но са шумни и замърсяват околната среда, с пневматични“, каза Янсон.
Според авторите предложената пневматична система отговаря на същите изисквания за задвижване като дизеловия двигател, но предлага и мащабируемост, и адаптивност към различни оперативни нужди, съобразявайки се с нарастващото търсене на гъвкави и екологични транспортни решения. Изследванията и развитието на тези двигатели би позволило употребата на по-модерни материали, което ще доведе до по-здрави пневматични двигатели.