За онези, които са ненаситни за докторски сериали, през 2024 г. нашумя "Доктор Одисей", наличен в момента в стрийминг услугата Disney+. Поредицата проследява бляскавия и изпълнен с интересни преживявания живот на лекар на луксозен кораб и обра критики, че на моменти е крайно нереалистична. В едно обаче е точна - на хиляди километри от сушата трябва да има кой да бди за здравето на пасажерите. Повечето от тях дори няма да забележат лекаря и екипа му, но пък онези, които имат нужда от тях, никога няма да забравят намесата им, напомня статия в сайта Webcafe.
Круизните компании, които са част от Международната асоциация за круизи, са длъжни да имат денонощен медицински екип на борда. Заедно с това трябва да имат и две медицински каюти, като едната е за интензивни грижи. В тях се намира най-необходимата апаратура - дефибрилатор, рентген, лаборатория и склад с лекарства.
- От 2026 г. нататък ще е задължително на борда да е наличен и ултразвук. Обикновено има и рецепция и чакалня, за да се поддържа реда, ако има повече пациенти.
Най-често пасажерите пристигат с по-елементарни оплаквания, казва за Business Insider д-р Грегъри Тот, цитиран от Webcafe. Не е учудващо, че най-срещаното оплакване е морската болест и страничните ѝ ефекти като гадене и замайване.
Немалко са пациентите, които идват при лекаря заради отравяне с йод след прекомерна консумация на риба и морски дарове. На трето място в личната му класация са пътнички с оплаквания след пластични операции - болки, крампи, спукани импланти и други.
Лекарите от круизните кораби не крият, че не могат да третират всяко състояние и тогава целта е да помогнат на пациента, докато стигне до сушата.
Пациентите с по-сериозни състояния се водят в болница при първото възможно пускане на котва. Д-р Александър Дурович, който работи за една от най-големите круизни компании, споделя пред "Си Ен Ен", че понякога пътешествията му протичат, изпълнени със стрес и натоварване. Налагало му се е да се справя и с тежки състояния като инфаркт, инсулт, тежки натравяния и също толкова тежки счупвания. Д-р Дурович отбелязва, че корабите на компанията, за която работи, задължително са снабдени и с нещо като изолатор. Мнозина биха предположили, че той се използва най-вече заради коронавируса, само че изолаторът не е ново явление и обикновено там за 48 часа отиват пациентите със стомашни проблеми.
Колежка на д-р Дурович на свой ред разкрива, че най-странният случай, който е имала на борда, е бил... фрактура на пениса. "Пълен криндж!", смее се тя.
Медиците признават и че при почти всеки круиз се сблъскват с починал в открито море. Има куризни маршрути, които са предпочитани от по-възрастните пасажери и там е възможно статистиката да е дори по-черна.
Около смъртта на борда дори има градски легенди като тази, че ако изведнъж започне да се предлага твърде много сладолед, значи във фризерите се съхранява труп. Д-р Грегъри Тот разсейва притеснението и казва, че модерните круизни кораби са снабдени с морга. При някои от по-луксозните круизни линии има и опцията да дойде хеликоптер, който да прибере тялото.
Тот посочва, че работата му има и своите неоспорими плюсове. Ако няма спешен случай и работа на борда, той и медицинските сестри слизат с пасажерите на сушата и разглеждат с тях забележителностите. Медиците се наслаждават и на менюто и деликатесите, достъпно за пътниците.
„Ако не бяха круизните кораби, щях да имам скучен живот в някоя болница в родината ми“, убеден е д-р Тот.