Понеделник, 14 Юли 2025
        
Новини

Защо суперяхтите стават все по-големи?

   

  Pixabay

В луксозния свят на суперяхтите бизнесът процъфтява, а свръхбогатите искат все по-големи плаващи дворци. Паола Трифиро знае това-онова за суперяхтите – тя и съпругът ѝ са притежавали повече от дузина през годините. Италианската двойка, натрупала състоянието си от правни услуги, която продължава да управлява глобална адвокатска кантора, обича да плава по света в лукс, разказва Darik Business Review. Госпожа Трифиро описва техните лодки, чиято дължина може да надхвърля 50 м, като плаващи петзвездни хотели. Тя също така обича да участва в процеса на проектирането им. Един от критериите, на които настоява, е екипът да разполага с достатъчно кухненско пространство, за да може да приготвя гурме ястия за до 15 души.

„Ако сте свикнали с хубавата храна, не навсякъде по света има достатъчно добри ресторанти“.

Тя казва също така, че големият размер на плавателните съдове е успокояващ.

„Независимо дали плавам редом с гърбати китове или получавам поздрави от рибари на островите Фиджи, моите яхти ми позволяват да плавам със сила и безопасно.“

Паола и Салваторе Трифиро начело на своята 33-метрова платноходка Ribelle. Снимка: Burgess Yachts

Какво точно обаче е суперяхта?

Въпреки че няма официална глобална класификация, от изданието Boat International я описват като „луксозна, частна яхта с дължина 24 метра или повече и професионален екипаж“. От списанието посочват, че глобалните продажби на подобни плавателни съдове са се увеличили рязко след COVID-19. Свръхбогатите внезапно изгубиха възможността да посещават луксозни хотели, тъй като бяха затворени по време на пандемията. Така мнозина се насочват към суперяхти.

В резултат на това през 2022 г. по света са построени или поръчани 1024 нови суперяхти, което представлява скок с 25% спрямо 2021 г. и е рекордно висок показател за тогава, според данни на Boat International. След това този брой се е увеличил до 1203 през 2023 г., което е още един рекорд.

Снимка: Burgess Yachts

„След пандемията хората смятаха своите суперяхти за безопасни острови както за себе си, така и за своите близки“, казва Барбара Армерио, която е съсобственик на италианския семеен производител на суперяхти Amer. Тя допълва, че милиардерите са започнали да ценят личното си пространство и независимост още повече. Те искали по-големи прозорци, повече пространство навън и да могат по-лесно да докосват морската вода.

Макар че се очаква общият брой построени или поръчани суперяхти да намалее леко тази година до 1138, те като цяло стават по-големи, показват също данните на Boat International. Досега тази година са произведени 61 лодки с дължина 76 м или повече, в сравнение с 55 през 2024 г. А в категорията от 46 до 60 метра броят им се е увеличил от 159 до 175. Междувременно, продажбите на най-малките суперяхти - с дължина между 24 и 27 метра, са намалели от 321 до 286.

„Ясно е, че някои от новите клиенти, които индустрията откри през годините на COVID-19, се ориентират към по-големи яхти“, казва Армерио.

Снимка: Burgess Yachts

Независимо от размера на суперяхтата, която хората купуват, „дизайнерите и корабните архитекти стават все по-добри в това да влагат все повече обем в корпусите, предоставяйки на собствениците много повече място на борда“, казва Стюърт Кембъл, главен редактор на Boat International.

В резултат на това, днешните суперяхти все по-често разполагат с всичко - от хеликоптерни площадки до киносалони, фитнес зали, салони за красота и сауни.

Изключително високи цени

Както може да се досетите, цените са изключително високи. Те варират от 36 млн. евро за нова по-малка лодка, до 295 милиона евро за плавателен съд с дължина 105 метра с всички допълнителни екстри. Половината от всички суперяхти продължават да се строят в Италия, като корабостроителниците в момента работят върху лодки с обща дължина от 22 195 м или приблизително 22 км. Турция е на второ място, следвана от Нидерландия, Великобритания, Тайван, Германия, САЩ и Китай. Що се отнася до милиардерите и мултимилионерите, които купуват суперяхти, от Boat International посочват, че повечето са от САЩ.

Снимка: Burgess Yachts

Въпреки това, компанията казва, че има все повече клиенти от Турция, Индонезия и Мексико, тъй като икономиките на тези страни се развиват. Ако привлекателността на суперяхтите не става очевидна веднага, г-жа Трифиро казва, че плавателните съдове ѝ позволяват да разглежда света и да задоволява жаждата си за пътешествия. Тя също така обича да управлява яхтите. Допълва, че екипажът ѝ получава двойно по-голямо заплащане от това, което вероятно би получавал на сушата, „тъй като е много важно да ги бъдат щастливи." „Нашият капитан работи за нас от 22 години“.