Круизните почивки в Мексико ще поскъпнат, тъй като едно от най-натоварените пристанища в света планира да въведе данък върху пътниците, съобщава Euronews.
Всеки пътник, който влиза в Мексико с круизен кораб, скоро ще бъде обложен с данък от 42 долара независимо дали е слязъл от кораба или не.
Законът е най-новото усилие за ограничаване на свръхтуризма в страната. В миналото туристическите данъци в Мексико са били насочени към посетителите на хотели, докато пътуващите с круизни кораби, които се считат за "транзитни", са били освободени от тях.
След гласуване в мексиканския конгрес две трети от предложената от Мексико такса за круизните пътници ще се използва за финансиране на мексиканската армия.
Законът, който ще се прилага от 2026 г., трябва да бъде одобрен от горната камара на парламента. Очаква се да бъде приет без проблем, а данъкът, който се нарича "плащане за имиграционни документи за чуждестранни пътници", да помогне за покриване на огромния бюджетен дефицит на страната.
Кой ще бъде засегнат от новия данък върху круизните пътници в Мексико?
Мексиканските пристанища Козумел, Коста Мая и Кабо Сан Лукас са популярни спирки за карибските круизи, особено за корабите, които тръгват от Флорида, Тексас и Лос Анджелис.
Таксата вероятно ще бъде добавена към общата цена на круизния билет на пътниците, а няма да бъде поета от круизните компании.
Над 10 милиона пътници посещават Мексико с круизни кораби всяка година, а според Асоциацията на круизните кораби във Флорида и Карибския басейн (FCCA) през 2025 г. се очаква да пристигнат 3 300 кораба.
Пристанището на Козумел приема повече от половината от всички морски пътници в Мексико и е наричано "световната столица на круизите": То посреща около 4 милиона круизни пътници годишно, което го прави едно от най-натоварените пристанища в света.
Някои мексикански щати, като например пристанищата в Кинтана Роо, вече започват да налагат на круизните пътници данък от 5 долара (4,75 евро) от 1 януари 2025 г., за да финансират Националния фонд за предотвратяване на бедствия. Следователно съгласно новия закон круизните пасажери в този регион ще трябва да плащат данък в размер на 47 долара.
Въпреки че повечето данъци за пътници, пътуващи с кораб, отиват директно за подобряване на инфраструктурата, като например пристанищни съоръжения или въвеждане на по-устойчив флот, не е ясно защо новият данък за Мексико се заделя за министерството на отбраната на страната - все пак мексиканската армия преди това е строила железопътни линии в страната.
Индустрията на круизните кораби е против предложения от Мексико данък върху имиграцията.
Много от основните участници в индустрията предупреждават, че новите такси ще възпрат корабите да акостират в Мексико и вместо това ще изберат по-евтините круизни дестинации в Карибския басейн.
Ямайка е една от възможните алтернативи: въпреки че вече се начислява такса от 20 долара (19,01 евро) на пътник, тя все още е на конкурентни цени.
"Ако тази мярка бъде приложена, тя ще направи мексиканските пристанища за посещение едни от най-скъпите в света, което ще се отрази сериозно на конкурентоспособността им спрямо други карибски дестинации", се казва в изявление на Мексиканската асоциация на корабните агенти.
В публично писмо на Асоциацията за круизни пътувания във Флорида и Карибския басейн (FCCA), която представлява 23 големи круизни линии, се казва, че това ще направи Мексико с 213 % по-скъпо от средното карибско пристанище.
FCCA заяви, че данъкът ги кара активно да обмислят "значителни промени в маршрутите".
Това не е безсмислена заплаха - преди почти две десетилетия круизната индустрия промени позиционирането на корабите и маршрутите си, за да избегне големия данък, налаган на пристанищата в Аляска.
Данъкът "може да застраши и инвестициите на круизната индустрия в страната, включително милиарди в планирани строежи и други проекти", предупреждава FCCA.
Круизната компания Royal Caribbean International например планира да открие частен плажен клуб в Козумел през 2026 г., последван от атракционен воден парк, наречен Perfect Day Mexico, през 2027 г. в близост до круизното пристанище Коста Мая.
Мексико е една от няколкото държави, които въвеждат инициативи за круизни пътувания на фона на опасенията за свръхтуризъм
Броят на пасажерите на океански круизи в световен мащаб се увеличава. Карибите, Бахамите и Бермудските острови са най-популярните круизни дестинации.
През 2023 г. в света е имало 31,8 млн. пасажери - но според Statista до 2027 г. броят им ще достигне 39,4 млн.
Няколко популярни круизни дестинации в Европа въведоха такси, за да се справят със свръхтуризма, включително Амстердам и гръцките острови Миконос и Санторини през летните месеци.
Все повече карибски държави, включително Бахамските острови и Барбадос, вече въведоха такси за отпътуване на пътниците, за да финансират цели, свързани с околната среда и устойчивото развитие.